Řada T (120 – 210 k)

Modelová řada T traktorů VALTRA zahrnuje největší šestiválcové modely, které se vyznačují velkým výkonem a vysokou technickou vyspělostí. Traktory této modelové řady mají širokou možnost volby příslušenství na různé technické úrovni.

 

Traktory řady T jsou vybaveny vodou chlazenými 6-válcovými přeplňovanými motory se vzduchovým mezichladičem stlačeného vzduchu SisuDiesel 66 CTA a 74 CTA o objemu 6,6 l resp. 7,4 l. Jmenovitý výkon těchto motorů při 2100 ot./min. činí 120 – 210 k, jsou vybaveny  vstřikovacím systém Common Rail. Tyto motory plní emisní normy Euro II a TIER 3.

 

Traktory mohou být vybaveny třemi převodovými systémy :

 

HiTech převodovka:

 

Převodovka 40 km/h obsahuje 3 x powershift manuální nebo automatické ovládání, 36 převodových stupňů vpřed a 36 vzad, ovládání pojezdu vpřed/vzad bez použití spojky pod zatížením. Změna směru jízdy se provádí páčkou pod volantem, vývodový hřídel 1000/540E nebo 1000 EHD (extra silný), řízený rozběh náhonu, zapínání pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálů manuálně nebo automaticky, tlakové mazání převodovky, plazivý rozsah rychlostí od 0,5 km/h. Elektrohydraulické zapínání pohonu pod zatížením manuálně nebo automaticky, elektrohydraulické spínání uzávěrky diferenciálu, automatické spínání pohonu při rozjezdu.

 

Versu převodovka:

 

Převodovka 40 km/h obsahuje 5 x powershift manuální nebo automatické ovládání, 30 převodových stupňů vpřed a 30vzad, ovládání pojezdu vpřed/vzad bez použití spojky pod zatížením (elektrohydraulická reverzace). Převodovka umožňuje řazení 5 stupňů pod zátěží x 4 převodové rozsahy + 2 x 5 stupňů v plazivém rozsahu rychlostí. Řazení 4 rozsahů (A, B, C, D)  se provádí také elektrohydraulicky. Režimy A a B jsou určeny pro  polní (lesní) práce, režim C a D jsou na dopravu. Traktor nemá jedinou řadicí páku.  Při dopravě lze zvolit automatický přechod mezi dvěma rozsahy rychlostí, které pak umožní automaticky řadit 10 stupňů za sebou. Změna směru jízdy se provádí páčkou pod volantem, ve které je integrována parkovací brzda. Vývodový hřídel 1000/540E , 1000 EHD (extra silný) nebo také v závislosti na pojezdové rychlosti, řízený rozběh náhonu, zapínání pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálů manuálně nebo automaticky, tlakové mazání převodovky, plazivý rozsah rychlostí od 0,6 km/h. Elektrohydraulické zapínání pohonu pod zatížením manuálně nebo automaticky, elektrohydraulické spínání uzávěrky diferenciálu, automatické spínání pohonu při rozjezdu.

 

Direct převodovka ( CVT ):

 

Převodovka 50 km/h – bezestupňová  převodovka, plynulé řazení ve 4 režimech (4 rozsahy), samotné ovládání převodovky pomocí 3 režimů- režim manuální, režim semiautomatický nebo plně automatický režim, funkce turbospojky, brzdový asistent (nastavení intenzity zpomalování při brzdění převodovkou), ovládání pojezdu vpřed/vzad bez použití spojky pod zatížením (elektrohydraulická reverzace). Změna směru jízdy se provádí páčkou pod volantem, ve které je integrována parkovací brzda. Vývodový hřídel 1000/540E , 1000 EHD (extra silný) nebo také v závislosti na pojezdové rychlosti, řízený rozběh náhonu, zapínání pohonu přední nápravy a uzávěrek diferenciálů manuálně nebo automaticky, tlakové mazání převodovky. Elektrohydraulické zapínání pohonu pod zatížením manuálně nebo automaticky, elektrohydraulické spínání uzávěrky diferenciálu, automatické spínání pohonu při rozjezdu.

 

Hydraulický systém je vybaven elektronickou regulací tříbodového závěsu včetně regulace prokluzu kol. Hydraulické čerpadlo má výkon 90 l / min, nosnost závěsu je 77 kN. U modelů Versu a Direct má čerpadlo výkon 115 l / min (na přání 160 l / min) a nosnost závěsu 81 kN nebo 85 kN.  Model Direct má hydraulický asistent (zvýšení otáček motoru při aktivaci vnějšího okruhu hydrauliky).V závislosti na modelu mají traktory až 4 / 6 mechanicky nebo elektronicky ovládané vnější okruhy hydrauliky (nastavení průtoku a času, plovoucí polohy, jednočinný/dvojčinný) a zpětný okruh hydrauliky  ½“ nebo 1“.

 

Komfortní ergonomická kabina s dvojím topením a možno i klimatizací má vzduchem odpružené a vyhřívané sedadlo otočné o 1800, sedadlo spolujezdce, nastavitelný sloupek řízení, hlavní funkce hydrauliky jsou u některých modelů ovládány z loketní opěrky sedadla, výfuk je umístěn na boku kabiny.

 

Traktory jsou standardně vybaveny koly s pevnými disky se zesílenými patkami a lesními pneumatikami NOKIAN.

 

Traktory VALTRA z modelové řady T jsou v naší republice využívány pro práce v lesnictví převážně v agregaci s velikými frézami, štěpkovači nebo podobnými energeticky náročnými stroji.